Senin, 31 Agustus 2009

Joglo Nglaran

Yang saya gagas pada mulanya adalah Festival Sastra Jawa, berisi kegiatan: pergelaran sastra Jawa (baca guritan, crita cekak, dan teatrikalisasi guritan/crita cekak), sarasehan, dan bursa buku. Lalu timbullah pemikiran untuk mengintegrasikannya dengan Festival Desa. Seminar Pembelajaran Bahasa Jawa adalah rangkaian acara yang terakhir ditambahkan.

Pada mulanya juga tidak terbayang akan menggelar acara secara paralel, bahkan di 3 tempat. Maka, yang terbayang adalah: cukuplah kalau disediakan sebuah joglo sederhana yang akan bisa menampung sekitar 100 orang. Dan itulah yang jauh-jauh hari bisa disiapkan, walau pada akhirnya penyelesaian joglo beratap alang-alang seluas 7 x 8 meter itu pun sangat mepet dengan pelaksanaan festival.

Panjanganya waktu penyelesaian itu disebabkan oleh tenaganya yang hanya pocokan dari tukang yang sebenarnya masih terikat kerja dengan warga yang sedang membangun rumah. Sementara tenaga lainnya, yang juga tenaga sukarela sejak meratakan tanah landasannya hingga membuatkan pagarnya, mesti sering absen karena ada tetangga yang punya hajat. Sejak Juni hingga Agustus 2009 jadwal orang punya hajat di desa sangatlah padat, bahkan dalam sehari kadang ada 3 atau lebih orang punya hajat.

Membuat joglo sesederhana itu pun ternyata adalah pekerjaan besar. Karena, selain harus meratakan bidang tanahnya terlebih dahulu, jalan masuknya yang sepanjang 30-an meter pun mesti diperluas. Pernah dalam sehari sekitar 100 orang datang dari berbagai dusun yang ada di Desa Cakul untuk menyelesaikan pembangunan joglo Nglaran (dibangun di Dusun Nglaran) ini. Itulah antara lain kegotongroyongan ala desa yang masih dapat kita banggakan. Tampaknya, pekerjaan semacam itu tak akan bisa berjalan di kota-kota, tanpa dikomandani uang.

Walau bentuknya sederhana, diharapkan joglo Nglaran masih bisa digunakan untuk menyelenggarakan sarasehan atau latihan kesenian bagi komunitas pemuda dan warga di sekitarnya. Terpikir pula untuk menyematkan perpustakaan kecil di salah satu sudut joglo ini, untuk melayani warga sekitar yang suka membaca. Jika kota-kota memiliki gedung kesenian, gedung taman budaya dan semacamnya, Nglaran pun kini sudah punya joglo.[bon]

Kamis, 20 Agustus 2009

Sandyakalaning sastra Jawa

Pahargyan tumrap sastra Jawa kang kawengku dening nostalgia lan impen nembe wae diadani, dina Slasa nganti Rebo (4-5/8), mapan ing Dhukuh Nglaran, Desa Cakul, Kecamatan Dongko, Kabupaten Trenggalek, Jawa Timur. Sastra Jawa dirembug, didhudhah, kepara diperkarakake, ing sawijining padhukuhan sing kapetung adoh saka kutha. Festival Sastra Jawa 2009 digelar linambaran militansi kanggo nuduhake yen sastra Jawa isih ana, ing kaanan “sekarat”.

Organisasi Pengarang Sastra Jawa, Paguyuban Pengarang Sastra Jawa Surabaya lan Sanggar Triwida minangka panitya acara festival iki sengaja nuduhake wasiyat menawa sastra Jawa kuwi wargane sastra Indonesia lan warga sastra donya kang kudu nampa kalodhangan kanggo urip, tuwuh lan ngrembaka jumbuh pepenginane bebrayan panyengkuyunge. Wasiyat iki ngandhut rasa ora mantep utawa inferiorisasi lan marginalisasi tumrap sastra Jawa. Hak urip ana nanging nasib sastra Jawa isih apes. Sewu pitakonan bisa tuwuh, nanging angel nemokake pawangsulan kang gumathok.

Festival iki ditekani wong-wong saka maneka kutha, acarane kaya lumrahe yakuwi seminar, ngudarasa, maca guritan, dol tinuku buku-buku sastra Jawa lan kangen-kangenan. Tumpukan perkara lawas didhudhah maneh.

Kanyatan dina iki ndadekakake para panganggit sastra Jawa goreh, jalaran sastra Jawa meh dadi bab kang ora wigati ing dialektika kultural bebrayan agung Jawa. Sastra Jawa kasingkur dening bebrayan agung Jawa minangka warga sing cacahe akeh dhewe ing negara iki. Mesakake temen! Sastra Jawa iku fosil! Panutuh mangkene iki lumrah nalika niti priksa mundure lan rendhete sastra Jawa modheren ing bab ndhudhah estetika lan pilihan underan. Babaran cerita cekak (Cerkak), geguritan lan novel ing sastra Jawa isih panggah mbabar kahanan jaman biyen, crita asmara murahan, detektif, kriminalitas lan alaming lelembut. Underan sing ora akeh ndadekake sastra Jawa modheren kelangan semangat kanggo ngrembaka minangka pahargyan tumrap kompleksitas perkara urip.

Kahanan iki kosok balen kalawan kawitan tuwuhe sastra Jawa modheren nalika gelem nampa perbawane wacan sastra kulonan ndalem kawitan abad XX. Padmasusastra (1843-1926) dening George Quinn dijuluki Bapak Sastra Jawa Modern jalaran lumantar Serat Rangsang Tuban mbuktekake ditampane cakrik sastra kulonan minangka landhesan tapsiran sastra tradhisional. Serat Rangsang Tuban dadi kawitan novel abasa Jawa.

Tansah owah

Ki Padmasusastra kanthi temen-temen nyinau sastra kulonan kanggo nganyarake sastra Jawa. Karya estetis diwujudake ing pilihan cakrik gancaran minangka tandhingan sastra tembang sing ditindhihi dening Ki Ranggawarsita. Sastra Jawa modheren lair lan ngrembaka ing titi wanci kuwi kanthi manjing ajur-ajer lan tansan owah.

Babaran sastra Jawa ing jaman kawitan Balai Pustaka kapetung luwih akeh tinimbang sastra Indonesia lan sastra Sunda. Kahanan kuwi saiki wus tanpa tilas lan malah sastra Jawa modheren wiwit kelangan penerbit lan medhia. Sastra Jawa lan sastra etnis banjur lumebu ing kurungan lan diingoni dening negara kanthi wates-wates cetha kang kawengku ing sumbar nasionalisme. Sastra Jawa dadi bangkrut jalaran kuwasaning negara lan godhan saka pasar. Kanyatan basa Indonesia minangka basa nasional, ing petungan politik lan kabudayan ndadekake panganggit sastra Jawa dadi bingung.
Panyengkuyung budaya ing kuwasa basa Indonesia dadi reridhu jalaran sikep mehak kang asipat konstitusional lan institusional. Basa Indonesia njedhul ing sesambungan politik, pendhidhikan, ekonomi, seni lan budaya. Basa Jawa minangka ubarampe sastra Jawa dipinggirake tanpa sikep nulak kanggo nylametake dhirine saka panutuh primordialisme utawa separatisme kultural.

Sastra Jawa modheren minangka sastra tulis wiwit kelangan pondhasi lan mundur ing wewengkon jayane sastra klasik lisan lan tulisan. Panitisastra, Centhini, Wedhatama, Wulangreh didadekake panutan ing pakaryan sastra Jawa. Tradhisi lisan uga didadekake pawadan gegayutan kabutuhan bebrayan marang babaran estetika. Kupiya nylametake lelandhesan nostalgia kuwi tanpa kairing sikep gelem mriksa owah gingsire sastra Jawa modheren wiwit taun 1930-an.

Sastra Jawa modheren pancen isih diurip-urip dening panganggit Jawa kanthi cacahe pamaos sing sansaya suda. Sastra Jawa uga ditinggalake dening penerbitan koran, majalah, jurnal, lan industri buku. Sastra Jawa modheren tanpa pepesthen bakal lestari. Kanyatan ilange pamaos arang banget didadekake landhesan otokritik. Pamaos pancen duwe hak kanggo rumangsa urip lumantar kuwasaning basa Indonesia.

Basa Indonesia wus mrasuk ing jagad pamikire wong Jawa wiwit isih bocah lumantar giyaran tivi, sekolahan lan medhia massa. Kanyatan iki angel ditandhingi dening sastra Jawa modheren lumantar wangunan basa sing adoh saka wacan lan laku modernitas. Sastra Jawa modheren mandheg lan “sekarat” kadidene kodrat.

Anggitan Cerkak, geguritan lan novel pancen isih ana lumantar industri buku, koran dhaerah utawa majalah. Apa iki sandyakalaning sastra Jawa? Kahanan iki uga ditemtokake dening ora anane kritikus ing tradhisi panulisan esai sastra Jawa. Suripan Sadi Hutomo lan Poer Adhi Prawoto wus almarhum lan ninggalake warisan buku-buku kritik sastra Jawa modheren. Dina iki ora ana kritikus sing niti priksa babaran sastra Jawa.

Sastra Jawa minangka sastra etnis pancen durung tamat, nanging sakehing kanyatan wus dadi bukti nasib apese sastra-sastra etnis Indonesia. Sastra etnis kaya-kaya sengaja dijarke mati kanggo njembarake kalodhangan menjilane kuwasa negara lan globalisasi. - Bandung Mawardi, pangarsa Ngudarasa Sastra ing Balai Soedjatmoko Solo

Solopos

FSJ 2009 ndudut rasa mongkog

Festival Sastra Jawa 2009 utawa FSJ 2009 sing mapan ing Dhusun Nglaran, Desa Cakul, Kecamatan Dongko, Kabupaten Trenggalek, Jawa Timur, dina Slasa nganti Rebo (4-5/8) kapungkur nuwuhake rasa mongkog dene sastra Jawa isih kuwawa urip ing tlatah cengkar.

Mangkono pratelane Pangarsa Panitya FSJ 2009, Bonari Nabonenar, nalika wawangunem kalawan Espos ing Wisma Seni Taman Budaya Jawa Tengah (TBJT) Solo, dina Slasa (11/8) wengi.
”FSJ 2009 antuk kawigaten mligi saka Pamarentah Kabupaten Trenggalek. Katitik Bupati Trenggalek kersa mbukak acarane lan Wakil Bupati Trenggalek kersa nutup acarane. Sakorane iki bisa dadi pawitan kanggo ngracik sesambungan antarane pamarentah lan para paraga kang sasuwene iki panggah ora mingkuh saka upaya ngurip-urip sastra Jawa,” pratelane Bonari.

FSJ 2009 ditekani para sastrawan Jawa lan pandhemen sastra Jawa saka Jawa Timur, Jawa Tengah lan Yogyakarta. Antarane sastrawan Jawa sing kapetung senior lan sing enom bisa sapatemon ing kahanan kang egaliter. Para pandhemen sastra Jawa uga bisa sapatemon lan pirembugan kalawan para sastrawane.

Lan sing kapetung luwih ndudut rasa mongkog, miturut Bonari, ing FSJ 2009 ana acara mligi sing katumrapake para guru basa Jawa ing tlatah Kabupaten Trenggalek. Lan kanyata acara sing mapan ing desa cedhak watu adoh ratu kuwi kuwawa narik kawigatene para guru. Katitik akeh guru sing kanthi gumregut nekani acara workshop lan seminar basa lan sastra Jawa kuwi.

”Aku pribadi duwe pangajab acara mangkene iki bisa diadani saben taun, papane ora kudu ing Trenggalek. Lan aku uga duwe pangarep-arep ing taun-taun kang bakal teka acara iki bisa dikrembakakake dadi festival sastra etnik Nusantara,” Bonari nambahake.

Acara kasebut njupuk underan Desa dan Sastra Jawa. Werdine ora uwal saka kanyatan yen ing titi wanci pungkasan iki pandhemen sastra Jawa akeh-akehe dumunung ing tlatah padesan. Werdi liyane, kaajab sastra Jawa bisa urun kridha kanggo ndayakake lan ngrembakakake desa murih ora tansah dadi papan kang dianggep kuna lan tansah dikalahake kalawan kutha ing pangracike kawicaksanan pembangunan.
Saliyane kuwi, underan Desa dan Sastra Jawa kaajab uga bisa dadi pancatan kanggo ngrembakakake kalodhangan mangun jagad intelektual ing wewengkon sastra Jawa saka tlatah karang pradesan. Werden iki sing gampang dhewe bisa didhudhah saka acara seminar lan workshop tumrap guru-guru basa Jawa ing Trenggalek.

”Saka acara sing mligi katumrapake para guru, ana dudutan yen acara kang asipat ndayakake intelektual-e para guru kuwi ora kudu mapan ing kutha. Acara kaya mangkono bisa diadani ing desa. Lan kacihna mapan ing desa tetep dipepaki sertifikat sing pangaji banget tumrap para guru. Dadi ngoyak kredit tumrap para guru ora kudu adoh-adoh menyang kutha jalaran ing desa wae uga bisa,” Bonari nandhesake. – pra

Solopos

Rabu, 19 Agustus 2009

Dihibur Pantomim Jemek

TRENGGALEK – Para sastrawan Jawa be¬ker¬ja¬sa¬ma dengan Dinas Pendidikan–(Dindik)–Treng¬galek bakal menggelar Festival Sastra Jawa dan Desa. Event nasional ini rencananya digelar di Desa Ca¬kul Kecamatan Dongko pada 4 dan 5 Agustus men¬datang. Dalam acara tersebut, dipastikan diikuti para gu-ru, sastrawan dan seniman. Untuk persiapan acara ini, dua hari lalu panitia mem¬pre¬sen¬ta¬si¬kan rencana acara mereka pada ang¬go¬ta komisi D DPRD Treng¬ga¬lek.

Salah satu panitia acara, Bonari Na¬bo¬nenar mengatakan, even ini ti¬dak akan disia-siakan. Se¬ti¬dak-nya panitia telah berkoordinasi de¬ngan seniman dan sastrawan un¬tuk berbagai pertunjukan pada aca¬ra tersebut. Dia meng¬gam¬bar¬kan setelah dibuka pada 4 Agus¬tus pagi, yang kemungkinan oleh Gu¬ber¬nur Jatim Soekarwo, ke¬mu¬di¬an dilanjutkan dengan seminar Bahasa Jawa.
Malam harinya, ada per¬tun¬jukan pantomim dari Jemek Su¬par¬di, seniman pantomim asal Yog-yakarta. Seniman satu ini ba¬kal bisa memukau semua peserta dan undangan. “Seniman sekelas Je¬mek ini mau mengisi acara fes¬ti¬¬val nanti, menjadi sesuatu yang luar biasa,” ujar Bonari.
Nantinya juga akan ada sanggar sa¬stra dari beberapa daerah yang ha¬dir dengan menyiapkan per-tun¬jukan sastra. Misalnya saja per¬tunjukan wayang trobos dari Bo¬jo¬negoro. Rencananya juga ba¬kal ada lomba dolanan anak. Pa¬da kesempatan tersebut juga akan dimanfaatkan untuk pesta de¬sa, memamerkan berbagai po¬tensi yang ada di Desa Cakul.
Bahkan, direncanakan juga akan datang sastrawan kondang Za¬wa¬wi Imron dan Arswendo At¬mo-wilata. “Ada pengarang ja¬wa dari Jawa Tengah, Jogja, Ja¬tim dan Jakarta,” ucap Bonari. (tin)

Ratu, 24 Juli 2009 11:10

Minggu, 09 Agustus 2009

Lampahipun Nyi Roro Kidul ing Kabudayan Jawi

Kaaturaken dening arswendo atmowiloto

Kagem sutresna basa tuwin sastra Jawi, keparenga kawula sumela atur sawetawis. Nyuwun ngunging samodra pangaksami menawi wonten atur kawula ingkang mboten mranani penggalih, utawi natoni manah panjenengan sedaya. Sejatosipun sastra Jawi sampun lengser duk nalika,aksara Jawi mboten dipun ginaaken malih, lan kasalin aksara Latin. Ing mriku, dados wonten ingkang ewah, ingkang ical. Kadosta ungelipun “o”, “-a”, “a”, dados kisruh. Luntur ugi, filosofi ingkang ngrengku aksara kalawau. Mboten wonten pangku ingkang mateni.


Nalika samanten tasih wonten pangajeng-ajeng bilih sastra Jawi mawi aksara Latin bakal ngrembaka. Lumintu saking lan dening majalah, buku, tuwin sesrawungan utawi piwulang ing sekolahan. Nanging saya dangu kahananipun inggih saya nglangut kadidene “susuhing angin”, kadidene “dog amun-amun.” Katon wonten ing panyawang, nanging ilang sak nalika dipun cedaki.

Manawi sakpunika tasih sutresna ingkang prihatos, ingkang nandang luh cintraka, inggih punika priyantun ingkang ngugemi saestu dhateng sastra Jawi, inggih punika priyantun ingkang linuwih ing kasetyan. Pejah gesang ndherek sastra Jawi. Kawula ngaturaken sungkem, ngurmati panjenengan ingkang linangkung ing zaman. Kedah wonten ingkang makaten.

Panci mrihatosaken, nanging sejatosipun “Kabudayan Jawi” mboten namung wonten ing basa, ing aksara, ing pocapan kemawon. “Kabudayan Jawi” langkung ageng, langkung wiyar tebanipun, langkung sekti mandraguna, langkung ajur-ajer tinimbang kaliyan basa utawi sastra, utawi keris, utawi keris, utawi blangkon tuwin selop, utawi gebyog, utawi kembang setaman. Sedaya kalawau punika namung woh, ron, utawi kembang. Ingkang saged ngrembaka ing sajroning zaman kelakone. Ingkang dados wos, ingkang ndadosaken sedaya ron, woh tuwin kembang punika inggih punika oyod kabudayan Jawi. Inggih punika ingkang katelah Kejawen, dening mbah buyut. Sejatosipun kejawen punika ingkang dados suksma sejati. Suksma ingkang bade ngrembaka, tuwuh lan tuwuh malih, najan to ketinggalipun malih rupa.

“Manuk Gusti”

Keparenga kawula ngunggak kabudayan sanes, ingkang dipun tengeri Kabudayan Semit. Punika budaya ingkang dipun agem bangsa-bangsa Semit wonten Timur Tengah. Sareng kaliyan wolak-waliking jaman sarta kasrambahan budaya sanes, budaya Semit katelah budaya Yahudi, lan salajengipun budaya Kristen, kalayan Islam.Kapitadosan—antawisipun—dateng Gusti Panguwasa Jagat ikang dipun wastani YHWH (amargi mboten kepareng dipun sebat, najan wonten ingkang nyebat Yahweh)—ingkang satunggal, dados kapitadosan meh sedaya umat ing donya. Kita nampi agami, nabi, Gusti, kitabipun, lumantar budaya Semit kala wau, ingkang mathok paugeran agami pinangka syarat-syaratipun.

Ing babagan punika, budaya Jawi gadhah paradigma ingkang benten, inggih punika ingkang kasebat “Manuk Gusti”, utawi “Manunggaling Kawula Gusti.” Punika konsep, filosofis, jejer, ingkang saestu benten—najan to mboten kedah dredrah lan mungsuhan. Benten, nanging mboten sulaya. Sedaya kala wau sampun dados sesanggeman, dados jejer ingkang ajur ajer, nalika srawung kaliyan agami utawi budaya Hindu, Buddha, utawi sanes-sanesipun, wiwit jaman ja-mbejuja ngantos dinten punika.

Kawula nginten bilih konsep agung “Manuk Gusti”, wewujudan Kedjawen ingkang jenius, ingkang kampiun, ingkang “mbrojol sela-selaning garu”, ingkang waskita , ingkang saged nggathukaken bab-bab ingkang suci, sakral, kalian kahanan urip saben dina. Kula kinten, dereng nate mireng, panyandra Gusti Kang Murbeng Jagad tuwin umat kadosdene , “curiga manjing warangka”, ingkang sumanak, enak, ruwin ngangeni.

Jumat Kliwon

Suksma sejati saking Kejawen punika sampun wiwit kina-makina, mawujud rikala paraga Panakawan melebet ing pawayangan. Saknalika, wayang—kathah ingkang mastani saking India—dados benten. Panakawan—saged Semar, Gareng, Petruk, Bagong, utawi Togog, Mbilung utawi katambahan Limbuk, Cangik, -- ndadosaken rakyat pidak pedarakan dados mulya. Ngungkuli para dewa-dewa ing Kahyangan Jonggring Saloka. Malah kepara lakung gecul, amargi dewaning-dewa Hindu, kenger dening—nuwun sewu—entutipun (ana jenenge ora ana rupane) Semar (ora lanang ora wadon).

Punika sanggit ingkang linangkung agung. Ingkang tasih “tumimbal lair” rikala Kanjeng Sultan Agung Hanyokrokusuma “ngrabekaken” petangan kalender Hindu, Jawi, Islam dados setunggal ing tanggal 1 Suro. Pananggalan sakdonya remek ical dening petungan pananggalan Masehi, nanging etungan pasaran Pon, (Wage, Kliwon, Paing,Legi) tasih sanget dipun ginaaken. Malah kepara pinunjul, amargi saged mbedakaken wigatinipun dinten Jumat setunggal kaliyan sanesipun.

Punika saestu sanggit ingkang nggegirisi, jer petungan Jawi tasih kasebat, saged urip bebarengan kalian pananggalan Masehi utawi petungan sanesipun.

Panginten kawula, sanggit ingkang sami maujud mbotenipun selop—sepatu Walanda ingkang iris wingkingipun, gampil dicopot kangge mlebet Keraton, surjan—jas ingkang krowok kangge ngetingalen keris, lan sapanunggalipun.

Nyi Roro Kidul

Manawi yektos makaten, punapa sejatinipun suksma sejati Kejawen punika?

Benten kaliyan pamanggih manca ingkang sarwa pratitis damel definisi, Kejawen mboten saged dipun watesi, mboten saged kinunjara : o, kuwi ngene, ora ngono. Amargi Kejawen punika suksma, ingkah tasih gesang. Ingkang tansah tumimbal lair, ingkang nitis lan nitis malih, ingkang tansah maujud malih lan malih lan malih. Ing pocapan, inggih punika ingkang kawastanan” ngono, ning ya aja ngono”.

Wonten conto ingkang nglegena. Upaminipun wonten—utawi mboten wontenipun,-- Nyi Roro Kidul, punapa kemawon sebabatanipun. Meh sedaya tlatah ing pinggir seganten, wonten mithos lan cariyos Nyi Roro Kidul. Nanging rumaos kawula, namung cariyos Nyi Roro Kidul ing Jawi ingkang luhur wiwit mula buka. Sawijining putri ingkang nedya lestantun, ngrewangi para raja kangge kamakmuran bangsa, malih rupi dados “lelembut”, dados “paraga lembut.” Amargi namung punika margi supados lestantun, salami-lamipun, sareng umuring jagad.

Punapa Nyi Roro Kidul, yektos wonten?

Utawi namung carios ngayawara?

Sedaya kalawau mboten wigatos malih, mboten kedah wonten wangsulan ingkang baku, utawi namung setunggal.

Semanten ugi Kejawen. Wonten utawi mboten wonten sastra utawi basa Jawi, keris, blangkon, selop, kembang setaman, macapatan, mboten wigatos malih. Sauger tasih wonten manungsa ingkang kempal sareng, ngrembag, nguri-uri, ngembakaken, tasih wonten ingkang saged nyawang wontenipun “dog amun-amun”. Saged ngraosaken wonten “susuhing angin”, saged ngraita “sangkan paraning dumadi”, saged “keplok tangan kiwa”, saged ngudarasa kaliyan sesame.
Nuwun.


*) cathetan mirunggan punika, jan-janipun kangge sederek ing Trenggalek, Kediri ingkang ngawontenaken Festival Sastra Jawa, utawi patemon ing Bale Sudjatmoko, Solo, ing wulan Agustus 2009..

Minggu, 02 Agustus 2009

FSJ 2009 dan Subversi Budaya

Oleh Beni Setia

Setelah lama diimpikan, bahkan menjadi duri friksi dalam Kongres Basa Jawa di Semarang, akhirnya perfoming sastra Jawa yang sama sekali bebas dari dominasi basa Jawa bisa dilaksanakan. Setelah ditangguhkan dari rencana awal, 17-18 Juni 2009, Festival Sastra Jawa 2009 positif akan diselenggarakan pada 4-5 Agustus 2009 di Dusun Nglaran, Desa Cakul, Kecamatan Dongko, Kabupaten Trenggalek.


Sebuah undangan, yang secara sadar menekankan peta dan petunjuk teknis rute untuk mencapai lokasi acara dari segala arah, secara surealistis mengingatkan saya pada teks revolusi kebudayaan model Mao di China. Faktanya, para intelektual dan budayawan kota, yang dianggap Mao terlalu teoretis berdasarkan buku teks, dipaksa meninggalkan kota dan hidup praktis sebagai petani desa.

Festival Sastra Jawa (FSJ) 2009 akan menyelenggarakan seminar dan penampilan sastra, workshop untuk guru, dan sarasehan (antar) desa yang merupakan pendekatan penyuluhan untuk semua kerajinan serta hasil bumi yang akan dipamerkan selama acara itu menohokkan referensi tersirat itu. Pengakuan akan sastra Jawa modern, yang sifatnya tertulis di media massa dan didukung sastrawan yang rata-rata masuk kelas menengah dan hidup dalam tradisi budaya tulis. Kini para dosen dan guru, yang secara teknis harus berjenjang DIV atau S1, serta wartawan harus datang dan menginap di rumah petani Trenggalek yang secara budaya masih di taraf lisan.

Itu merupakan tonjokan buat melakukan retreat sekaligus retrospeksi: fakta bahwa mereka berkesenian secara tertulis dengan memanfaatkan khazanah sastra dunia dan minimal sastra Indonesia, sementara itu kebanyakan orang Jawa yang diandaikan akan menjadi apresiator karya mereka tidak pernah benar-benar beranjak dari budaya lisan, yakni menyimak TV, radio, kaset/VCD, kabar burung, petuah sesepuh, dan taklimat dari pamong rendahan. Karena itu, mereka mirip sang intelektual yang hidup dengan buku dengan angan-angan dan asumsi eksklusifnya, yang menyebabkan sastra Jawa modern tulis terpisah dari komunitasnya yang masih berbudaya lisan. Meski demikian, tradisi lisan itu pada dasarnya lebih disebabkan fakta mereka adalah petani marginal subsistensial pedesaan, yang tidak punya sisa uang untuk berbuat mewah membeli majalah Jawa.

Celakanya, hilangnya guru pelanggan setia di pedesaan itu tidak bisa diganti atau tergantikan kaum terdidik kota, baik yang terbiasa membaca karena suntuk dalam budaya tulis maupun yang sok modern tetapi tidak terbiasa membaca dan hidup dalam budaya lisan. Bagi sebagian kaum terdidik kota, pilihan tidak berlangganan media massa Jawa lebih disebabkan fakta pragmatik informasi lebih cepat didapat di media massa Indonesia atau Inggris ketimbang media massa Jawa. Mengapa?

Semua paket informasi itu sudah dikemas dan siap dikomunikasikan dalam bahasa Indonesia atau Inggris sehingga harus diterjemahkan dahulu ke bahasa Jawa. Ada rantai penyampaian yang menyebabkan informasi itu terlambat, selain tidak banyak intelektual Jawa yang mau bekerja sebagai penerjemah di media massa Jawa sehingga terpaksa memakai penerjemah otodidak atau yang tidak menguasai kaidah bahasa Jawa dan menerjemahkan teks secara harfiah. Fakta yang bertriwikrawa menjadi hujatan sekaligus gugatan agar intelektual Jawa, minimal sastrawan Jawa, kembali ke desa.

Kembali eling kang weruh bahwa komunitas Jawa di pedesaan masih ada dan hidup dengan tradisi budaya lisan dengan bahasa Jawa yang mungkin teramat ngoko pinggiran-egaliter tidak perlu menekankan tata hegemoni bahasa yang mengutamakan klan priayi-pangagung-pinisepuh, yang menurut Antonio Gramsci merupakan cara halus untuk mengekalkan kekuasaan dan penguasaan.

Sebuah ajakan untuk kembali ke tradisi lisan untuk menciptakan teks sastra yang media publikasinya adalah radio, TV, kaset/VCD, dan perjalanan keliling membaca sastra lisan, yang di Jawa Barat sudah lama dirintis Lembaga Basa Jeung Sastra Sunda dengan biaya pribadi. Maka pada masa depan, sastra Jawa tidak sepenuhnya terletak di PS atau JB, yang seharusnya resmi dilanggan setiap sekolah dengan dana BOS, tetapi dalam pasemon bulanan yang amat intim, seperti komunitas macapat klasik pedesaan yang menghidupkan sastra (lisan) Jawa.

Beni Setia Pengarang

Kompas -Jarim, Jumat, 31 Juli 2009 | 15:44 WIB

Pergelaran

Oleh: Beni Setia

PADA peta dengan skala 1:10.000.000, Dusun Nglaran, Desa Cakul, Kecamatan Dongko, yang terletak di jalur antara Trenggalek-Pacitan, mungkin hanya titik seukuran mikron -tak perlu diterakan- tak terlihat ada. Tapi, dalam Festival Sastra Jawa (FSJ) 2009 yang akan diselenggarakan pada 3-4 Agustus besok, tempat itu akan menjadi sumber pembuktian bahwa sastra Jawa masih ada dan bisa bertriwikrama menyatakan diri sehat setelah selama ini hanya diam di majalah bahasa Jawa dan tradisi tutur macapat atau wayang kulit.


Bukan cuma menunjukkan masih ada kemauan buat meneruskan energi kreatif dengan melakukan eksplorasi demi pencapaian estetika serta ekspresi baru, seperti yang ditunjukkan banyak sastrawan Jawa modern di ranah sastra Jawa tulis. Yang lebih diakui dan dianggap sebagai representasi sastra Jawa adalah hadirnya geguritan, cerkak, dan roman di majalah bahasa Jawa dan buku sastra yang dianugerahi Rancage Award dan dipergelarkan di forum FSJ 2009. Tetapi, juga upaya sadar untuk melihat dan menghadirkan lagi sastra lama Jawa, sastra tradisional lisan, yang selama bertahun-tahun selalu dihadirkan dalam wujud pergelaran macapat atau pentas wayang kulit.

Selain itu, akan menjadi tetenger dari upaya untuk menunjukkan bahwa sastra Jawa masih layak ditengok dan sekaligus mempunyai pendukung yang menikmati, tapi tak pernah menyuarakan pengamatannya. Mereka adalah para kritikus bisu di pedesaan. Yang bukan priayi baru, para pangreh praja, yang mengasah budi pekerti dengan membaca sastra di majalah atau dalam wujud buku, tapi wong desa yang diam-diam ambil bagian, meski hanya dengan menyimak pergelaran wayang kulit di panggung, live di TV, atau dalam kemasan audio kaset atau audiovisual VCD dan DVD. Mereka masih nguri-nguri dan mengapresiasi sastra Jawa. Sayang, FSJ 2009 tak melangkah lebih jauh dengan menghadirkan revitalisasi wayang -yang versi teksnya selalu hadir di Jawa Pos Minggu dan kemudian dibukukan itu- yang dikolaborasikan dengan disiplin kesenian lain dalam wujud pentas wayang suket Slamet Gundono.

Sempat terpikir: alangkah indahnya kalau launching buku dan pentas wayang suket Slamet Gundono itu tak dilakukan di Taman Budaya Surakarta, 26 Juli lalu, melainkan dalam FSJ 2009 di Trenggalek, 3-4 Agustus besok. Kenapa? Sebab, ada kesan wayang suket itu pergelaran sastra pertunjukan yang dirancang sebagai eksplorasi personal dan cuma diperuntukkan bagi kalangan terdidik, yang terlatih menikmati ekspresi kreatif orisinal, tampilan alternatif yang untuk mengapresiasinya dibutuhkan limit referensi sastra dan seni tertentu. Dan wong desa, yang hanya pasif partisipatif menikmati sajian sastra pergelaran, tak akan mampu memaknai kehadiran yang menyimpang dari yang baku -''cakrawala harapan'' dalam termin estetika resepsi- dan karena itu tak boleh atau belum waktunya untuk diberi sajian eksperimental. Ini pendekatan yang muncul dari sindrom priayi anyar (kaum terdidik), yang menulis sastra Jawa baru dan dipublikasikan dalam bentuk teks di majalah atau buku, yang harus diapresiasi secara personal.

Penyepelean yang muncul dari fakta: sastra Jawa bagi wong desa dan seperti yang tampak dalam fenomena sastra Jawa tradisional, senantiasa tampil dalam wujud pergelaran sastra pertunjukan -macapat, wayang, atau dongeng/babad/hikayat- meski ada yang berbentuk teks dan disimpan sebagai pusaka keraton. Ketika sastra hanya tampil dalam pergelaran, penontonnya cukup datang untuk duduk manis tanpa harus membayar karcis atau membeli teks, tanpa perlu membawa referensi seni dan sastra apa pun karena semua penafsiran dan kelihaian untuk menghidupkannya menjadi tanggung jawab si penampil, dalang atau the story teller. Modalnya cuma ada waktu senggang atau berani menyisihkan kegiatan lain demi untuk menonton dan terhibur. Tertawa, keplok-keplok.

Sastra modern tertulis tak bisa mengambil alih fungsi inklusif sastra tradisional lisan (Jawa). Karena itu, mereka jadi pekerjaan serius di antara kelompok eksklusif kaum terdidik, yang malah minoritas di tengah kaum terdidik lain yang lebih peduli pada lifestyle hidup konsumtif perkotaan. Lantas, mereka menafsirkan sastra tradisional Jawa dan menganggapnya bukan pencapaian personal. Secara penulisan teks, memang tak ada eksplorasi. Tapi dalam penampilannya sebagai sastra pergelaran, para dalang atau the story teller itu -seperti Slamert Gundono atau Jayus Pete- adalah eksplorator yang gigih dan terbukti bisa menemukan alternatif pementasan dan sangat peka-lihai saat memanipulasi suasana dengan improvisasi genial yang menyebabkan pergelaran lebih memikat-orisinal dari tampilan teks.



Pada faktanya, para sastrawan Jawa modern yang rancak melakukan eksplorasi fantasi dan imajinasi teks selalu terbata-bata bila menampilkan teks itu dalam disiplin happening art, kecuali Slamet Gundono atau Jayus Pete. Bagi saya, itu merupakan indikasi bahwa sastra Jawa hadir dalam dua wajah. Pertama, yang tekstual di media massa cetak dan karena itu menuntut kemampuan membelinya dan mengapresiasinya dengan referensi yang cocok dengan niat menulis si kreator. Kedua, yang live bersifat pergelaran (happening art), bergantung pada kemampuan si dalang untuk menghidupkan teks di panggung supaya memuaskan penonton yang datang tanpa beli karcis dan perlengkapan apresiasi referensi dakik-dakik.

Entah bagaimana kita fokus pada yang pertama. Mulai subsidi menerbitkan buku sastra, hadiah buku sastra tahunan, hingga gerakan resmi menyebarkan ke daerah dengan mendirikan banyak perpustakaan daerah dan sekolah.

Tapi, kenapa tidak ada yang tertarik menyelenggarakan lomba macapat tingkat desa, kecamatan, kabupaten, provinsi, nasional, dan internasional, seperti Festival Gamelan Internasional yang dirintis almarhum Sapto Rahardjo di Jogjakarta? Sementara itu, festival wayang disederhanakan jadi lomba mendalang, cenderung dipadatkan dan direduksi jadi hanya penilaian pada aspek-aspek elementer dari mendalang. Sehingga, hakikat pergelaran wayang sebagai sebuah pergelaran sastra pertunjukan yang sangat mengandalkan kemampuan seni pertunjukan sesuai kaidah happening art dilupakan. Aspek kenyamanan menonton, keterikatan penonton pada pergelaran, serta derajat keterhiburan menonton jadi acuan. Kita jadi tidak bisa fokus menilai sampai sejauh mana penonton (baca: kritikus, juri) mengapresiasi dan menarik makna dari pergelaran, yang bermula dari disiplin sastra tertulis yang butuh derajat keterdidikan tinggi dan inisiatif meluaskan wawasan personal itu.

Dengan kata lain, menghidupkan sastra Jawa itu bermakna berusaha agar kita menyadari adanya proporsi, menjadi bijak, dan proporsional dengan tidak memakai kaidah sastra tertulis -yang diakomodasi dan diadaptasi dari sastra modern Barat dan Indonesia- untuk menghakimi representasi sastra tradisional lisan Jawa yang selalu tampil dan ditampilkan dalam kaidah happening art seni pertunjukan. Dengan itu, kita menjadikan sastra tradisional lisan Jawa terpinggirkan, dimarginalkan sebagai yang tidak menantang, yang tak memungkinkan eksplorasi kreatif demi sesuatu yang orisinal. Dengan kaidah seni pertunjukan yang menghadirkan teks sastra sebagai sastra pertunjukan, tantangan untuk melakukan eksplorasi tetap ada. Celakanya, kita abai sejak memilih menghadirkan sastra Jawa modern tertulis. Memang. (*)

*) Beni Setia, pengarang

[Jawa Pos, Minggu, 02 Agustus 2009 ]